bersama along

weekend hari tu busan saya menjadi bibik hilang dengan kepulangan along..kalau la kl tu dekat mau saya suruh die pulang tiap-tiap minggu..seperti biasa kalau along ade, saye tidak la berfungsi sebagai bibik lagi..kerje saye hanyala menqada tidur-tidur siang saya yang sudah lama saya tinggalkan..hoyaeahh~ramai nye pengiring syahir ke sekolah

berseronok dipagi hari sementara menunggu perhimpunan pagi habes..



bila kami bersama, kami suka mencuba resepi-resepi baru..kali ini kami cube masak pau..resepi pau saye amik dari mingguan wanita, inti nya dari mesra.net



*****pau*****



1 kg tepung gandum



1/2 cawan gula



1/2 cawan susu pekat



1/2 cawan minyak



1 cawan air



1 sudu teh garam


35 gram yis(campor dengan 1 mug air suam,sedikit gula supaya yis naek)


1 sudu teh baking powder


cara2


campur semua bahan-bahan diatas sehingga jadi doh lembut dan kenyal.pastu tutup ngan tuala lembap dan biarkan die kembang..(doh saye ni mengembang 3 kali anda!sangat terkejut)




*****inti*****


5 biji potato(rebus)


sebatang lobak merah(rebus)


2 ulas bawang puteh


sebiji bawang besar


serbuk kari 3-4 sudu


garam dan gula secukup rase


cara2


tumis bawang putih dan besar.masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan air.tunggu sehingga pecah minyak, pastu masukkan potato dan carrot..jangan lupe garam dan gula..(saya suka pau kari pedas dan manis, jadi saye lebihkan gula)


sebelum kukus, biarkan pau ni selama 20 minit setelah dibentuk..


siap~


boleh la untuk cubaan pertama kan?


shahir tak makan pau, jadi dengan menggunakan doh pau ni saya buat donat express..jadi bentuk nye tidak menrik sangat..bonda cakap doh pau dan doh donat same saje


hohoho..29 hari sajor lagi! mengapa masih tidak nebes?

You Might Also Like

4 comments

  1. nape tidak nebes?
    aku rase ko mmg xsabar la magh
    dah lame kn ko nk jadi wifey
    hahaha
    so ko terlebih excited.
    hahaha

    ReplyDelete
  2. hazi:hehe..sebab tu la kot..tak sabar nk kawen!

    z:saya anggap itu pujian..

    along:gamba sekadar hiasan

    ReplyDelete