drama tangisan bakal pengatin. episod:madoh

saya tak tau ape 'madoh' dalam bahasa malaysia baku..tapi perkataan ini merujuk kepada perbuatan atau aktiviti yang dilakukan oleh tuan rumah untuk menjemput tetamu datang kenduri..biasanya(setakat yang saya nampak) aktiviti ini dilakukan oleh ibu bapa pengantin. pengantin juga biasanya melakukan aktiviti ini, tapi hanya kepada sahabat handai atau pon ibu atau bapa saudara terdekat.

tetapi tidak bagi saya..semenjak dua menjak ini, inilah aktiviti saya dan bonda saya di kala free.menurut bonda, dia malu untuk pergi dari rumah ke rumah sebab ini lah pengalaman pertama bonda. yelah saya anak pertama yang kawen kan. tetapi terpaksa membuang perasaan malu itu.lagi pon kami hanya menjemput saudara mara sahaja.

saya mengeluh(di dalam hati)
owh bonda, kalau bonda malu, lagi-lagi la anak bonda ini.madoh untuk kawen sendiri???!!! perasaan menjawap soalan-soalan orang kampung?ada soalan biasa, ada juge soalan sensitif bagi saya, ada jua soalan yang menyebabkan saya rasa saya seorang yag tak sabar or gatal nak kawen.tapi hanya mampu sengeh..dalam hati siapa yang tau..

tapi saya dah cakap dengan ayahanda dan bonda, saya hanya sanggup madoh untuk saudara-mara yang dekat-dekat sahaja..walaupon stakat yang saya pergi ni xde pon yang saya kenal..tapi mereka masih kenal saya..kalau semua orang saya yang pergi, ini sudah melampau! saya buat mogok lapar atau mogok tido.

kadang-kadang saya marah,(ataupon jeles) bila semua persiapan kahwen en. bakal suami dibuat oleh parents nya sahaja..dia hanya pergi kursus kahwen dan setelkan permohonan kawin sahaja. owh dan juga membeli barang-barang hantaran. di sebabkan saya jeleskan die, saya memaksa die menolong saya buat persiapan saya di kl hari tu..persiapan dia semua dibuat oleh bakal ibu mertuaku..senang nya kamuuuu!

hurmm..mungkin sebab die kerja dan saya menganggur..tapi kamu tau tak kerja bibik dan driver ni sangat penat bagi orang yang tak suka mengemas seperti saya??

sekian

ini adalah entry meluahkan perasaan..ye, saya mengeluh..tapi saya ikhlas meringankan beban ibubapa saya..lagipon untuk diri sendiri juge

You Might Also Like

2 comments

  1. magh cer u byg

    bile tua2 u boleh cte ke anok2 u betape susoh payoh nye nk nikoh. suk ke madoh kene wat sediri.

    kan bes buleh soho sapa gtu skali.hohoho!

    ReplyDelete
  2. hohoho..soho ko anok pon bleh~

    saya sudah selesaikan madoh bahagian saya..

    ReplyDelete