sup ayam labu

semenjak dua menjak ni banyak yang i belajar pasal labu. heheh.. labu ni antara makanan terawal i bagi maryam sebabnya peti i memang sentiasa ade stock labu. masa tu tak tahu pon pumpkin ni super fruits. hehe. kredit to my nenek sebab tanam labu, so dari kecik lagi i makan labu, bila besar pon susah nak tinggal labu ni. untuk nak perkenalkan baby dengan labu ni, bole baca kat SINI

kehebatan super labu.

labu kaya dengan beta carotene dan vitamin A. beta cerotene ni salah satu daripada carotenoids yang apabila dimakan dan dihadam akan bertukar menjadi vitamin A. boleh mengurangkan risiko sakit jantung dan cancer. mengurangkan effect ageing jugak (mommies suka la tewww)

dia juga kaya ngan anti-oxidant (pon mommies suka la tewww) SO untuk babies, Pumpkin ni adalah salah satu buah yang mengandungi high antioxidant. Babies sebenarnya kuat makan (kalau tengok saiz diaorang lah) dan cepat membesar. And because of this they used lots of oxygen to help the body turn food into energy for development. Secara ringkasnya penggunaan oxigen yang banyak untuk pembesaran babies akan menyebabkan kerosakan kepada sel-sel dalam badan mereka (yang disebabkan oleh production of free radicals) ketika process tadi. Tambahan pula dengan peningkatan polutions di sekitar kita, sel-sel dalam badan boleh bertambah rosak sedikit demi sedikit. Antioxidant membantu untuk memperbaiki kerosakan sel-sel dalam badan, dan ianya juga adalah source untuk redegeneration tisu-tisu dalam badan.

Vitamin A membantu mengawal sistem imun, yang membantu mencegah atau melawan jangkitan dengan membuat sel-sel darah putih yang memusnahkan bakteria berbahaya dan virus. Vitamin A juga boleh membantu limfosit (sejenis sel darah putih) melawan jangkitan dengan lebih berkesan. 

Vitamin A, sangat baik untuk gigi, tulang dan tisu lembut dalam badan dan kulit. Tambahan lagi ianya juga membantu penglihatan yang baik. Vitamin A is also known as Retinol because it produces the pigment in the retina of the eye.

labu ni low in fat, low in calories but high in fiber. (sape nak diet, sila pergi dapatkan labu di pasaraya berhampiran. hehe)

seperti yang kita tahu, food high fiber adalah penting untuk kesihatan sistem penghadaman yang baik. Kesihatan penghadaman yang baik adalah baik untuk keseluruhan sistem imun kerana 75% daripada kesihatan kita terletak di dalam usus kita! Tanpa sistem penghadaman yang betul2 berfungsi, sistem imun kita tidak mempunyai peluang. Labu mengandungi bekalan yang sihat serat berfaedah, yang boleh membantu meningkatkan sistem imun anda dengan menggalakkan usus yang sihat.

Vitamin C adalah vitamin larut air yang diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu-tisu di dalam badan. Oleh kerana Vitamin C tidak disimpan dalam badan, kita harus terus membekalkan badan kita dengan vitamin ini melalui diet kita. Labu tinggi Vitamin C

vitamin B,kekurangan dalam vitamin B kompleks boleh menyebabkan pembesaran dan kerosakan hampir setiap organ dan kelenjar di dalam badan. Beberapa kajian menunjukkan bahawa thiamin boleh menguatkan sistem imun dan menggalakkan keupayaan badan untuk bertolak ansur dengan tekanan. Labu tinggi dengan vitamin B; Oleh itu, sumber yang besar bagi nutrien ini yang sangat penting.   

Sementara Niacin pula, atau nama lain nya vitamin B3, helps the body convert carbohydrates to sugar or glucose, which the body uses for energy. Niacin juga membantu nervous system, sistem penghadaman dan membantu menyihatkan kulit, rambut dan mata.

 potassium is important untuk tumbesaran badan sebab ianya dapat mengekalkan keseimbangan air di antara sel-sel dalam badan dan cecair dalam badan. bagus untuk regulate blood pressure jugak. Selalunya buah-buahan yang high in potassium juga high in calories, tapi Labu ni tidak !!!  

lain-lain, Vitamin K, Folate (sangat penting semasa pregnancy), Selain minerals likes potassium dan iron, Labu juga mengandungi Phosporus, Magnesium, Calcium, Sodium, dan sedikit zinc, manganese and copper.


HEBAT nya labu! hehe


sumber kuliah di HMSFFB by kak farah, disini , sini jugek 

arghhhh..tido lambat sambil buat entry pasal makanan mengundang kelaparan. sudah la tukan. entry berilmiah sangat bosan. haha. untuk maklumat lanjut sila lah google. ngehehe (menaip sambil makan roti + nutella di tengah malam. errr..kul 230 pagi. bukan tengah malam. heaven kan?) -____-"
 
 sup ayam labu.

 bahan

3 keping hirisan dada ayam
1 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
halis sehiris*
sedikit hirisan leek*
serba sikit rempah tumis 4 beradik*
1/2 sudu teh serbuk rempah sup*
celery stick
sedikit tomato
labu

tumis bahan bertanda * dengan minyak sayur. biasa i guna pure olive oil. kalini guna canola sbb i nk tumis lama skit..bil dah naik bau masukkan air ngan ayam. tunggu masak, masukkan sayur mayur. bila labu dah lembut maknenya done!

 sup ayam labu penuh kasih sayang

boleh dimakan dengan apa saja

for lunch, i bagi ngan oat. termasak lebih pulak oat. dinner bagi dengan brown rice+ beras wangi masak lembik-lembik, nak rebus pasta ke, cicah roti pon setap!

 ni baru bangun tido petang. ummi bagi makan buah

i ska tengok dia comot bila makan. nampak bersungguh jer makan. hehe

You Might Also Like

6 comments

  1. Hmmm lapar jugalah tengok menu ni!

    ReplyDelete
  2. sama cam akak, suka sgt tgk anak makan dgn muka yg comot...sooo sweeettt, nampak bersemangat depa mkn

    ReplyDelete
  3. Hye..
    Saya Nita, umur anak saya 6 mths. Tapi dh start mkn since 5mths. skrg cuma bg dia puree fruit n veggies. Kami nak try bg labu, tp kata babysitter dia, takut perut kembung. coz katanye labu ni angin sikit. apa pendapat awk?

    ReplyDelete
  4. Hye..
    Saya Nita, umur anak saya 6 mths. Tapi dh start mkn since 5mths. skrg cuma bg dia puree fruit n veggies. Kami nak try bg labu, tp kata babysitter dia, takut perut kembung. coz katanye labu ni angin sikit. apa pendapat awk?

    ReplyDelete
  5. anon, try dulu dear..baby saya xpernah kembung pon mkn labu

    ReplyDelete
  6. Sedapnya tengok baby makan...
    InsyaAllah nak cuba resepi ni untuk baby saya...

    ReplyDelete