hukum cabut kening??

kalau boleh mase kawen nanti semua bulu-bulu mau dicabut.tapi tidak mendapat kebenaran daripade encik bakal suami...tapi kening mesti akan dicabut jugak oleh mak andam dan bulu di muka juge.mak pikir mesti mendapat tentangan oleh ibunda. mase mak nk g berak buat bisnes sempat menyambar paper 2,3 ari lepas sebagai bahan menghilangkan bosan didalam toilet n tibe2 terbace satu bende menarik!(i akan simpan paper ini!)



sumber:utusan malaysia,16 jan 2009,kemusykilan agama



soalan:



adakah berdosa sekiranya seorang wanita membersihkan bulu kening dengan mencabut bulu kening bertaburan di atas kelopak mata?(dalam perkara ini wanita tidak mencabut bulu kening sehingga cuma tinggal segarisan sahaja atau langsung hilang keningnya, cuma mencabut bulu kening bertaburan bagi nampak kemas.




mestilah cabut terus sagat buruk bagi saye



jawapan mohd farid ravi abdullah, pensyarah jabatan al-quran dan sunnah,KUIS:



jawapan ini diringkaskan kerana sangat la panjang



perkara ini membabitkan satu riwayat berkaitan dengan riwayat imam Al-Tabari, bahawa isteri abu isyaq pergi kerumah aishah Ummul-Mukminin, isteri rasulullah SAW. Pada waktu itu rupanya sangat jelita. Beliau lalu bertanya kepada aishah r.a mengenai hokum seorang wanita membuang bulu-bulu yang terdapat padadahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.

Aisyah r.a menjawab,” hapuskan kejelekan yang ada pada dirimusedaya yang kamu mampu”. Imam nawawi berpendapat sesungguhnya jawapan aishah kepada wanita itu membawa maksud wanita boleh bersolek untuk suami boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.

Jelas disisni adalah keharusan untuk mengelokkan wajahdenan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kelopak mata atau ditempat yang tidak sewajarnya.

Daripada Abdullah bin Masud, daripada rasullullah saw bersabda yang bermaksud, “alllah melaknat wanita- wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka(al-namisah) atau meminta orang lain mencabut bulu keningnya(al-mutanammisah) wanita mengasah igi supaya kelhatan cantik. Perbuata itu telah mengubah ciptaan allah”. (riwayat al-bukhari , muslim, abu daud)

Ibn hajar pula berpendapat ia bermaksud wanita yang mencabut bulu2 dimuka dengan alat pencabut.

Pendapat ini perlu kepada perincian kerana lafaz dalam pandangan ini adalah mencabut bulu. Mengikut biologi kejadian manusia satu-satu kawasan yang ditumbuhi bulu di wajah wanita adalah kening, ini keraa kening adalah sebahagian daripada wajah bukan wajah sebhagian daripada kening. (apakah?)

Kalau difahami secara zahir pastinya apa-apa saja yang tumbuh di wajah tidak boleh dicabut termask di pipi, dagu dan misai.

Sehinggalah keharusan diberikan kepada mereka yang mempunyai bulu kening yang pendek atau lebat untuk dipendekkan atau dikemaskan.

Perbuatan ditegah dan hukumnya haram adalah keatas mereka yang mencukur habis bulu kening kemudian melukisnya dengan pencil celak. Maka golongan dimaksudkan oleh hadis- hadis rasullulah saw yang diaggap sebagai kaum yang mengubah ciptaan Allah SWT….

Kesimpulan nye? Lu pikir la sendiri…hehe

Tapi bende mcm ni banyak pendapat kan..mcm potong kuku mase haid..tapi I potong sajor..dowlu2 I pernah bace dalam soal jawap agama dalam majalah wanita pasal suami menghisap susu isteri.kalau xsilap mak die cakap xboleh… tapi mase mak pegi kusus kawen hari tu ustazah tu cakap boleh sbb syarat nk jadi anak sesusu umo xlebih 2 taun and berape kali kenyang ntah..sesungguhnya saye lupe…dan komfem2 lah suami-suami mane ade bawah 2 taun kan. Tapi mak cari balik majalah tu tapi xjumpe takut2 aritu salah bace…

You Might Also Like

4 comments

  1. perlu ke ckp psl isap susu isteri segale? eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    haha

    ReplyDelete
  2. ahahah..budak2 kecik dok diam..g la kusus kawen..ebh dr tu die oyat

    ReplyDelete
  3. isap susu??
    aaauuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!

    ReplyDelete