tembikai. watermelon

hari tu buah naga. ni mari kita makan tembikai pulok. tembikai tengah murah kat giant/ tesco. moh la kita membeli tembikai beramai-ramai. hehe



setiap 2 cwan tembikai (280 g) mengandungi 80 calories, zero fat, 27 g carbohydrate, 10 mg sodium, 10 mcg vitamin A. lots of vitamin Bs, 80 mg vitamin C, 18 mg lycopene , dan sangat banyak potassium, iron dan calcium.

ok, macam tak nampak jer kebaikan kalau tulis macam kat atas kan. mari kita tengok 10 kebaikan tembikai.

1) boleh membantu prevent cancer dan melambatkan proses penuaan. tembikai merah mengandungu lycopene boleh mencegah kanser protat. antioxidant yang ade dalam tembikai juga membantu melawan kesan buruk dari free radical yang terdapat dalam badan kita. bila kita kurangkan free radical ni, kita secara teorinya boleh melambatkan process penuaan. suka tak? sekarang boleh campak SKII or safi rania gold masing-masing. sila pergi beli tembikai. hehe. lycopene jugak banyak terdapat dalam tomato. banyak-banyak lah jugak makan tomato. hehe

2)  bagus untuk mata. vitamin A dan C dalam tembikai bagus untuk mata kita. tembikai kuning kaya dengan lutein, dimana penting untuk elakkan age-related macular degeration (stage dimana fungsi badan kita makin berkurang seiring dengan usia) so ingat yer. merah untik prevent cancer. kuning untuk mata. so baik pelbagaikan..minggu ni makan merah. minggu depan makan kuning pulok=)

3) bagus untuk jantung dan blood vessels. US Department of Agriculture reasearchers melaporkan dengan memakan tembikai kita meningkatkan level arginine dalam badan kita, sejenis acid amino yang penting untuk badan kita. arginine adalah komponen yang penting penghasilan nitric oxide, substance menrelaxes kan blood vessel, membantu peredaran darah dan menyelamatkan kita dari serangan jantung dan stroke. dan tembikai juga membantu orang yang sakit darah tinggu disebabkan kesan arginine's vessel-dilating dan kandungan potassim dan magnesium. semua penyakit ade dalam family i ni. harus makan lebih tembikai.\

yang no 4 ni mesti semua suka. hew hew hew

4) mungkin bagus untk sex.*ehem* citrulline adalah nutrient yang istimewa dalam tembikai ngan meningkatkan arginine yang mana kita tahu kat atas tu bila citrulline bertukar kepada aginine, boleh merelaxkan blood vessel yang mana memberi effect yang macam makan viagra ngan andos. yang istimewa nya, tembikai takde side effect drug. so nak vigra ke nak tembikai? he he he 




5) sumber alkaline water. 92% dari tembikai adalah alkaline water. dia juga jus yang xmerengsakat perut macam oren dan neneas yang beracid tu..so tembikai pilihan yang selamat untuk yang tak sesuai dengan buah acidic.

6) bagus untu mulut dan digestive tract. tembikai bagus untu keseluruhan digestive tract. bemula dari mulut, esophagus, perut, dan intestines. boleh melegakan singaw (mouth sore), mengurangkan nafas berbau, merawat sembelit dan melancarkan pergerakan usus.

7) bagus untuk buah pinggang, pundi kencing dan gout. macam air kelapa, tembikai juga bagust untuk mebersih buah pinggang dan pundi kencing. kalau terkena urinary tract infection (orang pregnant mudah sangat lah nak kene kan?) minum lah air tembikai dan air masak jugak dengan banyak. tembikai tak mengandungi uric acid, tapi membantu mengurangkan uric acid so bagus untuk orang gout. 

8) sumber energy drink yang asli. tembikai kaya dengan vitamin b, electrolytes, pottasium. vit B adalah perlu untuk tenaga dan potassium pula untuk jantung dan otot. berbanding dengan epal, tembikai hanya mengandungi separuh dari kandungan gula dalam epal, tapi lebih manis sebab kandungan air yang tinggi. 

9) Prevents heat stroke and heat exhaustion. tembikai membekalkan sumber air yang selamat untuk banyak kawasan dessert. effect penyejukan terhasil dari citrulline component yang ditukar kepada arginine. arginine membantu mengeluarkan ammonia dalam badan (dalam urine) 
10)Treatment for heat rash and burns. isi tembikai boleh mengubat heat rashes. (baru tahu!) caranya simpan tembikai dam peti, letak pada kawasan kene heat rashes. 


daaaannnn...yang paling penting. dalam senarai buah-buah tembikai mengandungi glutathione yang tinggi selepas avocado..antara kebaikan glutathione ni 

1) It is found in almost all living cells. The liver, spleen, kidneys, pancreas, and the lens and cornea, have the highest concentrations in the body.

2) It is a powerful antioxidant and thus neutralizes free radicals and prevents their formation.

3) Important role in immune function via white blood cell production and is one of the most potent anti-viral agents known.

4) It is one of the strongest anti-cancer agents manufactured by the body.

5) Glutathione is able to reduce oxidized Vitamin C and Vitamin E back to their unoxidized state
.
6) It is used by the liver to detoxify many toxins including formaldehyde, acetaminophen, benzpyrene and many other compounds and plays a key role in Phase I and Phase II detoxification reactions.

7) It is an antioxidant necessary for the protection of proteins; is involved in nucleic acid synthesis and plays a role in DNA repair.

8) It maintains the cellular redox potential.

9) Glutathione levels decrease with age. It is involved in cellular differentiation and slows the aging process.

10) Protects the integrity of red blood cells.

11) Glutathione is involved in maintaining normal brain function.


akan tetapi food yang mengandungi glutathione  ni lebih baik dimakan mentah sebab suhu yang panas boleh merosakkan khasiatnya.

tips menyimpan tembikai kalau yang belum dipotong boleh simpan dalam room temperature sebab lycopene level boleh maintain jika belum dipotong. once dah potong harislah simpan dalam peti balut dipotong tu ngan plastic wrapper. 




tip tambahan: xnak baju kotor makan la dalam keadaan tidak berbaju. hihi

sumber: sini, sini, sini

You Might Also Like

9 comments

  1. ololololo..tomey2nye..
    mmg wajib tak berbaju klu makan tembikai..xkoser mak nak tgk baju bertukar warna..hihih

    ReplyDelete
  2. maryam memang gitu sokmo kalu makan hehehehe

    ReplyDelete
  3. nely pun suka watermelon :)

    ReplyDelete
  4. hah.. tips tambahan adalah terbaik!

    ReplyDelete
  5. Skrg tgok tembikai sblh mata je sbb puas dh mkn ayah keje bwk lori tembikai dulu ;p
    Lagi satu tips nk tembikai tahan lama jgn letak atas lantai simen. Lebih baik letak dlm bekas mcm besen ke :) Utk yg belum dipotong & semua jenis tembikai sbb simen umah kan panass

    ReplyDelete
  6. niadel tak leh makan tembikai, sebab ikut papa dia. makan je batuk. :( maryam gak best!

    ReplyDelete
  7. bess ja tgk org mkn tmbikai..tp ktorg hsbnd n wife cm xgemor sgt huhu..tgk khasiat2 tembikai tu teruja plak rasa heheh..

    ReplyDelete
  8. my fav! Dr kecik lg, ni la dia buah yg paling selalu dibeli kt kg...
    Aqeel masa kecik pun suka makan...tp dia ni pelik, dh bsr sket xsuka pulak...haih

    ReplyDelete
  9. As Salam...nk tnya, kalau baby umur 11 bln leh mkn tembikai tak? D buat jus...

    ReplyDelete