i'm back~

halluu~

saya sudah kembali. balik kampung adalah sangat best.

semua benda saya makan. akok kedut, kerabu sarang, sagupal, air nira kelapa, air kelapa pandan, ikan pari bakar, ikan percik, ayam percik, onde-onde, murtabak tak banyak telur daging bersepah, nasi ulam, dan banyak-banyak lagi. semua beli. heheh.

mak saya and MIl bulan puasa ni beli jer kat kat bazar. so i balik rumah sangat lah goyang kaki. berehat sepanjang hari, sampai masa berbuka tinggal nak transfer food dalam plastik ke pinggan jer. hehe.

tapi kualiti food sangat lah berpuas hati. semua kene dengan selera. cukup masin manis. harga pon murah. sebab tu dieorang beli jer kut. berbaloi-baloi.

cuma ade dengar satu berita tak menarik. salah seorang jiran mak cik saya menjual kat bazar, dan gerai nya disita lepas 5 hari menjual. sebab nya bila orang kesihatan ambik sample makanan, dalam nasi manis dia ade 'ibu gula'. ibu gula ni biasa orang letak dalam jeruk. tu yang buat jeruk beli tak bagus untuk kesihatan. sebijik ibu gula ni rasa dia manis macam sekilo gula biasa. so jimat lah kos dia memasak. untung berlipat ganda.

ade lah kebaikan dan keburukan beli food kat luar ni kan. kebaikan nya tayah nak bersilat kat dapur makanan dah sedia depan mata. kadang-kadang masak sendiri kos lagi tinggi dari beli sebenarnya. tapi kene jugak tengok bahan ape yang die guna.

huhu. babai. nak pegi mengemas rumah. (malasnya)

You Might Also Like

11 comments

  1. kerabu sarang? sedappppnya. perlu cari rumah mak weekend ni!! yeay!

    ReplyDelete
  2. wah! baru balik kg ek, aku pon still lagi kat kampung laki aku kat besut ni, hahahah!! makan sedap2 kan :)

    ReplyDelete
  3. bestnyer semua dpt merasa yeeeh...^_^..akak this week kot balik kg, johor umah in law..MIL tu ghajin masak, huhu..harus la siap sedia membantu apa yg ptt!

    *oooh ibu gula tuk buat jeruk tu kan..haissh..ada gk org buat gitu eh..cian..

    ReplyDelete
  4. makanan mana tu? terengganu ka?? ishhh aku balik kg laki aku tak pernah pun dia offer makanan2 tu soma...aku nak tulis nak cari bila balik terengganu...

    ReplyDelete
  5. nida sempat pergi Param di Subang Perdana. Buat pertama kali thn ni semua masakan menepati citarasa...best best..

    takut jugak, tak penah dengar pasal ibu gula..kdg2 kita tak boleh berkira sgt, fikir keuntungan semata2

    ReplyDelete
  6. syokn ya balik kampung... kitorang pun kalau balik kampung memang takkan lepaskan peluang minum air nira, tapi kat perlis i minum nira nipah..
    :)

    ReplyDelete
  7. patutlah sunyi jer blog rupanya balik kg. Farah sihat..baby sihat ker??

    ReplyDelete
  8. welcome back home! makin sihat la farah n baby harapnya...sonok kan dpt balik kg MiL... me leh bayangkan keceriaan anda di sana...hihi..

    ReplyDelete
  9. talam singgah jap...cr shoutbox x jumpa...shout kat sini jelah...anyway congrats sbb berjaya menurunkan berat badan...

    ReplyDelete