perasaan hasad dengki

*bukan ditujukan kepada siapa-siapa..hanya mau merepek*

terjebak dengan dunia blog ni boleh mendatangkan bahaya. boleh buat kita rasa kurang bersyukur. asyik tengok kehidupan orang yang best jer.

boleh jugak memupuk perangai yang busuk bila suka meninggalkan komen yang busuk di blog orang yang korang rasa busuk. aish.tak bagus. tak bagus. kalau rasa busuk ke, hanyir ke, close la window..hehe idok ke senang jer teknologi manusia cipta ni

bagi i sendiri, rase jugak jelesnye kalau tengok orang shopping sampai berbelas ribu sekali shopping kan. i nak masuk toilet pon mintak duit suami. tapi i tak rasa loser pon

sebab bagi i dalam blog ni mesti la kita letak benda yang best-best jer. takkan la keburukan diri sendiri pon nak cerita kan.

ade korang terbaca cerita orang pergi tido hotel, malam sebelum tu suaminya dah beria ajar cara nak bukak pintu. tapi dia bodoh sombong pandang sebelah mata jer. padahnya esok bila pulang dari breakfast die tak boleh bukak pintu. suaminya dah keluar bekerja. terpaksa panggil orang tolong ajar bukakan pintu. ade pernah terbaca cerita macam ni?

takdenye orang nak cerita bende memalukan diri sendiri begitu.

so kalau saya jeles kat orang (i la orang laen lantak kamu la) saya akan pikir dia mesti ada kekurangan jugak. takkan la hidup die sempurna sangat. jadi saya pon jadi kurang jeles.

perasaan hasad dengki boleh merosakkan hubungan tau.

nak tau satu kisah benar?

saya ada kawan yang cantek yang saya rapat dari mrsm. di mrsm tido sekatil lagi. dan kami sama-sama masuk utp.

di utp die die sangat glamer menjadi perhatian jejaka-jejaka. mungkin terdorong oleh perasaan hasad dengki, i jadi menyampah dengan dia. i rasa dia ni melayan semua orang sedangkan dia ada boyfriend. so i pon jadi tak baek ngan die masa tu. (bila pikir balik ape hak saya nak menyampah? saya bukan kakak ipar die)

sebenarnya masa tu dia terputus hubungan ke ade masalah ape ntah nga boyfriend die. tapi saya tak tahu sebab tak rapat. saya menjauhkan diri sebab manyampah. saya memang macam ni. kalau saya tak suka saya ignore je.

sampai la saya ada masalah. dia lah yang beria-ria membantu and bagi sokongan padu lagi. lepas tu saya sedar. buruk sungguh perangai saya. dan lepas tu saya ngan dia rapat balik. kembali seperti dahulu.

dan bila kita rapat baru la kita tahu. jadi orang cantik ni takdelah sentiasa bahagia. jadi kita kurang la jelesnya dan mula bersyukur dengan apa yang kita ada.

jadi moral of the story, kalau jeles sangat ngan orang tu sila berfikiran waras. kenali dia maka anda rasa tak jeles sangat.

nanti anda menyesal. saya bernaseb baek kerana saya berpeluang untuk sedar. kalu tak saya dah hilang seorang sahabat yang indah. kamu-kamu boleh belajar dari kesilapan saya. tayah la menyesal baru nak sedar kan. boleh belajar dari kesilapan orang laen jugak.

untuk orang yang dijelesi (perkataan baru untuk dicemburui). kasi kentut sama itu orang. takyah la nak pikir sangat. nanti pandai-pandai la die nak menyedarkan diri.

so, ade sapa-sapa nak kenal saya? hahaha..saya takde ape-ape yang special dalam hidup saya. tidak ade yang perlu didengkikan. hanya ada en.suami, family and kawan yang indah. sudah cukup bagi saya setakat ini. peace, say no to war~

You Might Also Like

7 comments

  1. betol tu!! setuju;)

    ReplyDelete
  2. yep..sy sokong..
    salu sgt jeles dgn idup org..
    rsa mcm nk jd org tu je..
    tp ble difikir2...
    msti ade jugak yg xbest...tp xkn sume nk direvealkn...kan?kan?
    so...bersyukur je dgn ape yg sy punyai skrg...:)

    ReplyDelete
  3. oh sebab tu sy tak suke sgt blog2 yang byk beli barang itu ini ribu2.nanti boleh menimbulkan jeles,kan dah berdosa sebab tak bersyukur kan?

    baik kite go on dengan apa yang ada.rezeki tuhan di mana2

    ReplyDelete
  4. magk...nk kurus mcm mu gok~!!brief aku sket psl herbalife..klo lalu kerteh or kuantan kontek rr

    ReplyDelete
  5. hurm magh kekadang tuh
    perasaan tuh dtg ngan sendiri nya
    u pon tau kan.hehe
    but we try to shut down that feelings
    but i know kekadang terbawa=bawa juga
    i always wanted to have a happy friendship with my friends.

    so magh, if ko nmpk aku mcm tuh,
    tegur aku ek
    aku pon nk insaf cepat2
    (aku marah kejap jer..hahah)

    ReplyDelete
  6. kan zaila:kan?

    ira: bagus2..bersyukur dan berusaha untuk jadi lebig baek

    damiqula: saya suke tengok..sebab jamu mata..hehe

    syazek: masa kat kuantan aku call mung..tapi xleh..tukar no ke?

    hazi; i rasa u xde problem tu..

    ReplyDelete
  7. memang takde orang nak citer keburukan sndri sume mesti nak bgtau benda best2 je kan..heee..tp paham la..hidup mesti ada pro and con mustahil la ada idup orang yang sume best jeee..sometimes ada yg orang takde kita ada and sebaliknya...

    ReplyDelete