en. suami dan rokok

masih bersiaran dari terengganu. demam macam bergurau dengan saya. sekejap saya sihat walafiat. sekejap saya pening badan panas giler menggigil dalam selimut. menyampahkan.

berbalik kepada cerita, en. suami adalah perokok yang tegar. dah cuba untuk berhenti berkali-kali. tapi gagal.haish.

dulu kami buat perjanjian. selagi dia xberhenti merokok, selagi tu kami takkan kawen. konon nye la kan. akhirnya kawen jugak walaupon dia tak berhenti merokok pon.

selepas tu perjanjian dibuat lagi, kalau i pregnant, makanya en. suami kene berhenti merokok. dan dia memang berhenti. dah tak bau rokok. dan poket seluar dia di penuhi gula-gula je masa ni. (ataupon u saja makan gula-gula mint untuk hilangkan bau rokok)

lepas tu i miscarriaged, pulang dari berpantang i terhidu aroma rokok dalam toilet. saya sangat marah. (sampai hati u tipu i!) dan dia cakap dia dah stop sebenarnya. baru start balik.

lepas tu saya macam dah tak kisah dia nak berhenti rokok ke tak. asalkan dia tak tipu saya. lin pernah cerita, bakal abang ipar dia merokok, tapi wife nya tak pernah tahu. sedih kan kalau kita ditempat wifenya.

dan kalau nampak rokok tu macam cepat je habis, saya akan cakap.

'ouhh..plis beli stock rokok banyak-banyak.isap lagi kuat, cepat sikit i jadi janda hot yang kaya'

dia hanya gelak. grrrrr...

kalau dulu, saya selalu bercerita kisah kejayaan ayahanda saya yang berjaya berhenti merokok. beserta cara-cara nya sekali. saya juga bercerita tentang kejayaan bakal abang ipar saya yang berhenti merokok kerana along yang suruh. tapi en. suami tak makan saman pon. dah berbuih mulut tahap sawan dan meroyan dah saya suruh dan bagi semangat. hasilnya? urgghhh..tak dapek den nak nolong.

hari tu sebelum ramadhan, dia cakap nak stop smoking. saya macam dah penat bagi rangsangan dan kata-kata semangat. saya cakap.

'hurmm. good luck la'

dan semalam. saya terbau rokok kat tangan dia. ouh, u ingat gigi dah gosok tangan tatak bau la?

dan dia memang mengaku, misi dia gagal. so i cakap.

' i rasa kalau u nak stop, u kene ada semangat u yang nak stop. bukan sebab i suruh. i tak paksa pon u stop'

dia hanya sengih..grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

i dah malas nak layan. lagi pon u tak isap rokok depan i. so, risiko i rendah jer.suke hati u lah~ ingat yer..'janda hot' (insert muka puas hati giler kat sini)

punat jr lahir semalam. pagi tadi dapat msg. nanti next week aunty melawat yer. asyik anak orang jer. anak sendiri bilow??

You Might Also Like

7 comments

  1. heh..memang susah la dorang ni kan..
    dlu pon mase mule2 kenal si dia..mmg somking..then aku ckp ngan die..kalo nk kapel..aku xske smoker..
    die ckp nk stop..tp mula2 nmpak macam tak jd je..
    then die ckp die da stop btol..
    tp tu la..Tuhan nk tunjuk..dia tipu upanya...kantoi rokok dlm dashboard kete..
    pastu aku wat diam je spnjg kua ngan dia hari tu..
    pastu aku tak tegor die..sbb aku sdih sgt dia tipu aku..
    tp now..nmpak mcm dah ok..da tade bau roko ke ape..
    xtau la kot-kot die tipu lg..
    tp mcm u ckp..xpe la..at least die xsmoke dpn kite..so,risiko xkene la dekat kite..hehe

    ReplyDelete
  2. huhuhu..kalau merokok depan i komfem i suruh dia makan rokok tu..heh..caner nak bagi derang berhenti ni??
    mati akalll

    ReplyDelete
  3. hmmm..dulu..i cakap ngan die...
    smoke la kalo u nak..tapi..nnt bile u smoke..bia i yang sakit..xkire la u smoke dpn i ke x...
    huhu..pastu 1 day tu...
    saje je call die..
    ckp ngan die..
    " smoke ek?sampai ati u...i sakit dada ni...u mmg tak syg i"
    huhu
    pastu die ckp..."aik..cane leh tau ni? tu la u..pndai sgt bg sumpahan hari tu.."
    pastu gile susah ati die..
    then start from tu la die slow cket...

    ReplyDelete
  4. hahaha..boleh pulak macam tu..gambar2 ngeri kat kotak rokok pon tak berkesan

    ReplyDelete
  5. suami saya pun merokok.
    mcm suami farah jugak, sebelum kawin janji nak berenti, fail!
    pastu bila saya peknen kata nak berenti, fail gak!
    skrg dia kata nak try berenti time pose ni, nampak mcm ada hasil sikit.

    semaklah bau rokok kat rumah!

    ReplyDelete
  6. tu lah..bau rokok ni rimas..xde asap pon lemas

    ReplyDelete
  7. hehe. berhenti rokok memang susah. kena betul2 nekad dan kuatkan semangat.. Mungkin entry ni membantu :) : TIPS JIMATKAN DUIT GAJI SUAMI RM728 SETIAP BULAN

    ReplyDelete