asthma semasa pregnant


ini senjata saya. bukan dildo

masa zaman dulu-dulu bila bercakap pasal asthma orang cakap kalau asthma jenis yang kronik masa kecik bila besar mesti hilang. tak cukup besar lagi kah saya? tak hilang pon.

zaman dulu-dulu jugak orang berkata-kata kalau masa tak pregnant asthma kronik bila pregnant nanti mesti hilang.

tapi sebenanrnya doctor cakap unpredictable. 1/3 dari orang yang asthma bernaseb baek akan kurang, 1/3 akan sama jer baik sebelum pregnant mahupon pregnant, dan 1/3 kurang bernasib baik sikit makin teruk. macam biasa, i kan lucky..jadi i jatuh dalam category lepas pregnant asthma makin teruk. -_-"

tapi yang bagusnya, sebelum pregnant asthma menyerang malam-malam memang terus teruk yang sampai tahap kena kejut suami pergi hospital terus sebab dah tak boleh bernafas.

tapi sekarang walaupon hari-hari menyerang tapi tahap boleh bertahan, selalu menyerang masa tidur, kalau saya tinggi kan bantal saya boleh bernafas balik or kalau paling teruk pon saya bangun dari tidur, duduk jer diam-diam boleh lah bernafas dengan lega.

ubat biru tu selamat untuk perempaun pregnant. penyelamat dikala semput. tapi malangnya ubat tu tak pernah nak memberi kesan yang memberansangkan. maksudnya terus hilang. legakan sedikit saja ataupon tak membantu langsung.

saya ingat saya nak bertahan jer tak ambik ubat. sebab saya rasa saya boleh jer bernafas walaupon tak cukup oksigen berbanding biasa.

tapi bila dah jumpa doktor, doktor cakap oksigen sangat penting untuk perkembangan baby. boleh membahayakan baby kalau tak cukup oksigen. boleh menyebabkan baby lahir premature xcukup berat badan nanti banyak masalah pulak bila lahir. bila asthma juga saya batuk-batuk sampai bergegar satu badan. itu juga tidak bagus.

si turbo haler yang berwarna coklat tu bukan pregnant friendly. kalau saya tak pregnant saya amik yang lagi high dose kaler merah. (tiada dalam gambar, yang kaler merah kat atas tu hanya untuk prektis, dia ade bunyi bila kita guna. suka!) tapi yang kaler coklat ni selamat lah kalau amik dengan kuantiti yang sedikit. risiko i bila tak amik ubat adalah lebih tinggi jika nak di compare dengan amik ubat ni, tapi dose terkawal.

setakat ni, i amik sekali pagi dan sekali malam. alhamdulillah. sejak first day amik dah tak asthma malam-malam batuk juga sudah hilang. yeay. nikmat tidur dah kembali, bangun kadang-kadang jer sebab nak kencing.

tujuan entry ini di tulis adalah sebab hari ni ade appointment dengan doctor daniel! gahaha. husband saya tak dok kite jumpa next appointment lah. haha. agak menyusahkan lah kena jumpa tiap-tiap minggu ni. i tak susah, suami yang susah.

You Might Also Like

20 comments

  1. You're so lucky Farah!!! Hehe.

    Takper tau dapat sakit ni seme. Terpadam sikit2 dosa kita. Hihi.

    ReplyDelete
  2. ciannye awak farah. takpe. ni cabaran je ni. harap semua ok ya!

    ReplyDelete
  3. mcm2 u lalui, harap dipermudahkan masa bersalin nanti ye. amin...

    ReplyDelete
  4. tak silap aku leh ganti ngan madu...

    ReplyDelete
  5. hope yr health is always on the bright side,,

    ReplyDelete
  6. I rasa mcm dah lambat nak say congrats! maaf la.. tak berblog hoping setelah sekian lama! good news dear! happy pregnancy! take care tau!

    ReplyDelete
  7. farah, meme ore ngandung mudah kn lelah..orang kata kalu ibu ngandung ada athma kemungkinan anak hok dalam perot tu pon kena juga,

    kak ila masa ngandung ko haziq leloh gok, tambah2 bila naik turun tangga..tapi masa ngandung anak kedua xkenalah plop sebab tu kot ameera xdop history lelah

    apa2 pon, biasakan tidur bantal tinggi & lg satu kaki pon tinggikan juga ntok elak cramp di kaki, normal ah kalu bila ngandung macam2 penyakit datang

    ReplyDelete
  8. h ada asma. akak dulu masa kecik ada asma gak...bila dah besar dan ngandung bersalin hilang. skang ni kalau selsema n batuk macam datang balik jer,tapi tak ler sampai amik gas

    ReplyDelete
  9. dong: saya memang sentiasa lucky..amin=)

    ReplyDelete
  10. it's ok amie. better late than never.huhuhu.

    ReplyDelete
  11. bai: orang kata madu tak bagus untuk org pregnant.huhu

    ReplyDelete
  12. rynas: huhuhu..best nya boleh hilangkan asthma ni..penat lah.huhuhu

    ReplyDelete
  13. kak ila: farah ni xbuat kerja or xgerok berat naik tangga pon. tapi bila sejuk memang akan asthma sejak dulu-dulu pon.huhuh

    ReplyDelete
  14. saya pon asthma jugaksss!! ahaks.. anyway, u take a good care of urself tau! jgn la lasak2 sgt..

    ReplyDelete
  15. terpaksalah ambil ubat tu juga ya..takpe la. tak dpt nak elakkan.

    ReplyDelete
  16. hye
    sy pon asthma gak.n ngah preggy.kena teruk dlm minggu ni n 2 kali nebulizer.smalam n hari ni.sgt risau kat kesehatan baby.
    sy amik symbycort.tp doc ckp smbycort ader steroid tak sesuai utk preggy mom.die suggest amek ubat cam awak tu.awak amik kat mane ek ubat tu?beli swasta ke?kt swasta takde kan??kat hospital pakar ke?? btw,awk dah brape bulan preggy?sy 6month..

    ReplyDelete
  17. saya baru 3 bulan++. saya amik kat klinik pakar. so swasta la.try la pergi jumpa mana-mana pakar. kalo hospital kerajaan pon dia bagi jer kalo jumpa pakar. saya pernah dapat dulu masa jadi student. tapi bukan jumpa doc biasa la. set appointment ngan docpakar.=)

    ReplyDelete