daging kung pao



dinner semalam

husband saya suka makan satu jenis masakan ni. tak tahu nama betul, tapi bunyi dia macam 'daging pa ka pau'. masa dia kat PJ dia selalu makan kat satu kedai, daging 'pa ka pau' die sedap tapi saya tak pernah berpeluang nak try sebab pergi sekali jer masa lunch, dieorang tak masak masakan panas lagi. tapi pernah order kat paka, tapi husband cakap daging 'pa ka pau' dia tak sedap sangat.

so saya nak try la buat, saya google cari resepi 'pa ka pau'. demm.tak wujud pon. kung pao je yang paling dekat yang wujud plus rupa bentuk pon dah lebih kurang so saya rasa mungkin salah nama. macam kes leng chee kang. banyak kedai tulis laici kang jer senang. sampai aku pon panggil laici kang. walaupon tahu nama sebenar leng chee kang.

saya try jer buat, dan tanya husband ini kah 'pa ka pau' yang anda cari?

yeah. ini lah 'pa ka pau' or daging kung pao yang kita cari!

simple dan menyelerakan. resepi click dapor saya

sebab resepi yang saya google ni dalam gambar nampak kering, saya masak kering but my husband lagi prefer ade kuah sikit. so ni daging kung pao versi kering. next time boleh cuba masak yang ade kuah sikit.

saya rasa gajus tu tak menyumbang rasa sangat pon. next time kalau nak masak tak letak kacang gajus pon tak pe kot. hehe

You Might Also Like

7 comments

  1. magh! name betol die padkapau. mcm daging cincang bt masak ape tah. penah makan 2 kali je. :D

    ReplyDelete
  2. sima: dah cari jugak padkapau..xde..kung pou ni masakan cina..tp rupa die lebih kurang la ngan pakapau kiteorang try kat paka.haha

    ReplyDelete
  3. yum yum yum...sedap!! by suka daging. tak suka ayam....cuba drill cili ke dry cili..sodap!!!

    ReplyDelete
  4. tertelan ayaq liuq akak pepagi ni...cam best jer, stok daging pun ada kt umah tu, leh aa balik buat nih! ^_^ nmpk sgt mabeles!

    ReplyDelete
  5. akak tengok gambar pon dah terliur..nanti nak cuba buatlah..

    ReplyDelete