budu

i suka budu, budu tak suka i

eh..dah la cakap pasal budu sibuk nak ber-i-u pulak

aku dengan tak sedar diri menikmati budu bertempoyak satu mangkuk kecik masa kat anis puteri hari tu. aku kena lah menanggung akibat nye. banyak sangat aku makan budu hari tu. nasi aku makan tak banyak, lepas habis nasik aku rantah ulam cicah budu ngan tempoyak sampai licin mangkuk. sungguh nikmat menjilat jari.

dan lepas tu hidung aku start sok sek dah .semalam rasa macam ade bau bila bernafas. aku resdong memang kronik kat hidung.

aku kalo makan budu dalam botol takde masalah sangat. tu pon kene pilih-pilih jenama jugak. aku rasa budu kat anis puteri tu 'budu timbang' orang panggil. budu timbang ni murah sikit. rasa sedap dua kali ganda. bau harum dua kali ganda. dan effect resdong lepas makan pon dua kali ganda.

mak aku marah beli budu ni. sebab biasanya budu ni kaler dia merah-merah sikit. mak cakap die campur pewarna.

tapi rumah nenek aku guna makan budu timbang jer. lagi sedap. orang tua ape kisah dengan kaler-kaler ni. aku kalau balik umah nenek aku makan nasi ngan budu pon dah sedap.

tapi lepas makan tanggung sendiri.

hurmmmmmm

You Might Also Like

9 comments

  1. sama lah ngan laki aku, dia pon suka budu tambah2 ngan tempoyak, hehehe!! kadang cian tgk dia, yele..kat ipoh ni susah nak cari nasi berlauk versi kelantan :)

    ReplyDelete
  2. budu..i like...tp tulah..org yg beresdung mcm ko..jwbnya..lepas makan..tanggung sendiri la..

    ReplyDelete
  3. dah lama kte tak mkn budu
    sedap kan kalo cicah dgn ikan kembung stim.hehe =)

    ReplyDelete
  4. budu mmg terbaekk..hehe...
    budu+tempoyak+singgang ikan ayer+ulam ulaman=nimat dunia paling hebat..haha

    ReplyDelete
  5. teringat nasi goreng budu..:)

    ReplyDelete
  6. lepas makan budu apa akan jadi? selalu makan dgn nasi kerabu je tp tak terasa sgt la. actually tak tau cmne rasa sebenar budu. but budu with tempoyak? 1st time dgr ni. sedap eh?

    ReplyDelete
  7. budu tempoyak tak suka...huhuhu budu je ok

    ReplyDelete
  8. haha seb bek i mkn budu xresdung. tp kalau mkn belacannn adoi la.

    ReplyDelete
  9. aku suka makan budu ngan pak mertua aku yg kat terengganu...klau makan mesti ajak aku duduk sebelah dia...kah kah kah...

    ReplyDelete