mata

haih. mata tak ngantuk. dah cuba golek-golek tido 2 jam. akhirnya terkebil-kebil sorang-sorang. baek update blog. ye dok? hehe

*title mata tuh bukan nak cerita pasal mata*

untuk dinner semalam aku sedikit rajin nak masak 3 benda. menu yang biasanya yang kami akan order kalau ke restaurant thailand. biasanya satu tomyam. satu lauk yang biasanya akan dipilih adalah sebarang jenis seafood. dan satu sayur . ye lah makan dua orang idok lah nak order sampai 2,3 jenis laukkan.

dinner kami

semalam aku masak tomyam letak tauhu telur. (guna paste tomyam sahaja. huhu). kangkung goreng belacan. udang masak madu.

kangkung goreng belacan

resepi kat sini

sebenarnya aku tak pernah buat kangkung goreng belacan ni. makan kat kedai jer. sebab aku resdung. kat rumah tak makan belacan. rumah aku dulu belacan pon takde dalam peti. sebab satu family memang resdung.

tapi hari tu masa singgah beli keropok lekor kat kuala kemaman macam menarik jer belacan. aku beli seketul kecik. pastu suami request nak makan kangkung goreng belacan.

mak aku cakap kalau nak kurangkan effect belacan kene bakar dulu sebelum masak. so aku bakar dulu.

buat bentuk bulat. pastu letak kat lidi. (ni lidi pencungkil gigi)

*sape nak lollipop perisa belacan?*


semerbak bau belacan masa beliau kene bakar.

hasil nya. hidung tak gatal lepas makan. tak gatal lagi la setakat ni. hehe. biasanya kalau makan belacan terus sok sek sok sek hidung.

udang masak madu

resepi kat dapo ai~

first time try. suami cakap sedap. bagus-bagus. lain kali boleh buat lagi. boleh tambah koleksi resepi. balik-balik masak benda sama bosan la. ye dok?

dah kul 4. mata tak ngantuk lagi. -_-"

cuba tido. cuba tido.

You Might Also Like

4 comments

  1. ooo..ye ke..ptt la selalu tgk MIL bakar dl belacan..baru tau sbb apa..hehe..

    menarik masakan..leh coba2..! ^_^

    ReplyDelete
  2. mamalieyna: huhuhu..try la =)

    ReplyDelete
  3. Tiga2 lauk sedap...lagi satu org kata kalau belacan bakar rasanyer nanti lagi sedap :-)

    ReplyDelete
  4. sedap nye udang masak madu tue..sab da copy resipi (blh kan??) blk nie blh try msk ;)

    ReplyDelete