bukan mood untuk nasi

semalam aku rasa macam dah bosan makan nasi. pastu rasa macam nak makan benda masam-masam gitu. vavava..ala-ala orang mengidam gitu. gahaha.

hoho. aku bukan nye jenis melayu yang perlu makan nasi hari-hari. aku makan roti pon dah boleh hidup. atau ape-ape sumber karbohidrat yang lain. tak semestinya nasi. tapi sejak kawen ni kene lah makan nasi sebab kene masak nasi kat husband kan. tapi naseb baek lah husband bukan jenis giler sangat nasi. kadang-kadang boleh la masak pasta ke bihun ke.

tapi semalam suami dah request nak makan sup daging. terpaksalah jugak masak nasi.


sup daging

sup daging versi husband aku suka harus lah masam dan pedas. pastu boleh pulak dia tanya,

'kenapa buat sup jer daging, goreng la skali'

hamboih. kene masak dua lauk la pulek. aish. bukan masalah dua lauk. masalah nye tak reti-reti nak menjaga lemak yang masuk dalam badan? -_-"

i masak ikan kukus hari-hari baru tahu.

masalah betul. kalau lah aku menurut kan nafsu makan suami aku yang besor dan berlemak mungkin aku sekarang lagi besar dan lagi berlemak berkrim di sukai ramai.

feveret dia adalah masak lemak. goreng-goreng. kerabu semalam yang guna sebiji kelapa tuh. haih.

so aku kene pilih. nak menghappy kan dia dengan memenuhi nafsu dia ataupon nak sihat kan dia dengan kawal sikit nafsu. hehe. kuasa di tangan saya. saya memilih untuk kadang-kadang layankan ajor. kadang-kadang makan je lah ape yang i masak!

bila mak aku tahu aku sekarang sangat selalu makan daging pon dah merisaukan dia. sebab kami keturunan darah tinggi, jadi family aku kurang makan daging. mungkin raya jer kut rumah aku kat kampung tu jumpa daging. kadang-kadang je lah jumpa kalau tak raya. tu pon sebab datuk or pak cik aku bagi. sebab dieorang jual daging. orang kelantan panggil 'tokey jemelih'.

makanan semalam. kerabu jantung semalam, sambal semalam. kerabu seafood ngan sup daging jer yang aku masak.

wohoho. senang kan?

makanan aku yang sihat sedikit berbanding beliau

kerabu seafood ni sangat senang nak buat. resepi disini

tapi aku masih jugak rantah-rantah kerabu jantung semalam. gahaha. jadi idok la sihat mane.

=p

You Might Also Like

8 comments

  1. saya suka sup daging, yang pedas dan umpphhhh!

    ReplyDelete
  2. yah..kerabu dio rs mcm somtam ke 2?

    ReplyDelete
  3. sedapnyee sup daging tu..

    ReplyDelete
  4. farah: tu lah..sup tak pedas xde umphh!

    along: a ah..hehe..tapi ni versi malas r. xtumbuk udang kering nga kacang..lada pon hiris jer.

    gehehehe

    iem: hehe..ikut resepi belakang
    peket perencah sup jer=p

    ReplyDelete
  5. haa...haa...xth.keco liur tgk kerabu seafood. owh, bestny kerabu seafood ipoh parade dulu.neleh air liur wase an

    ReplyDelete
  6. key..aku xjupo aku krabu hok beh mcam kat parade tuh!

    ReplyDelete
  7. menarik kerabu seafood ko tu..nk tiru resepi

    ReplyDelete
  8. samalah! i suka sup2 sayur2. hubby suka tumis2. goreng2. huhuh

    ReplyDelete