puas hati sudah!

sebab hari tu aku buat puding caramel tak jadi. aku telah mengkaji bersungguh-sungguh macammana nak buat gula hangus tuh. rupe-rupenye aku salah buat gula hangus.

boleh improve lagi

alamak kain lap meja nak glamor jugak!

jemput makan kawan-kawan

resepi di dapor ai~


mari aku share cara nak buat gula hangus. bagi yang sudah pandai sila tutup mata sekejap. mak nak berlagak sekejap sebab mak baru pandai. gahaha

tip nak mendapat kan gula hangus/ caramel untuk puding.

*nak masak be
nde lain tak tahu yer, ni untuk resepi ni jer*

1. paling penting: guna senduk kayu. jangan guna besi. dan masak dalam loyang anda nak kukus puding. wajib!
2. api kene perlahan-lahan jer biar semua gula cair pastu perlahan-lahan bertukar kaler.
3. bila kuning sikit-sikit tuh tutup api dan ratakan ke seluruh permukaan loyang.
4. caramel anda akan keras macam batu. tapi bagus lah. baru lah tak bercampur ngan puding nanti. bila kukus cair lah.

kan hari tu aku cakap aku takde loyang kan, cube teka aku guna ape untuk masak pudding ni?


periuk!!

*tengok betul-betul dalam steamer itu ade periuk*

periuk tu kan dalam, pudding pulak dalam 2 inci je kut.2 inci pon tak sampai. so bila nak terbalikkan dia nak letak dalam pinggan aku takut pecah pulak pudding tuh. aku mintak bantuan suami aku.

bila dia terbalikkkan bunyi

'belepappp'

ingat dah hancur dah. nasib baik ok.

esok nak g beli loyang. kalau nak kukus pepe senang. =)

stock keropok lekor dah habes =(

dinner kami: soya+ f1 strawberi+ f1 choc+ milo sikit = yummehhh~!

meja tuh menjadi saksi aktiviti makan dan bermalas-malasan kami. maen tenet pon kat situ makan pon kat situ. tido tak. naseb baek tak romen je atas meja tuh.

sekian,

perempuan happy giler biler pudding menjadi.

You Might Also Like

13 comments

  1. best!!!! nk try gak la, tp kat umah xde steamer.. tpaksa la guna kaedah double boiler.. periuk dlm kuali.. hehehehe

    ReplyDelete
  2. huhuh..betul2..dulu masa jadi student guna kaedah tu buat ikan kukus. sama jer =p

    ReplyDelete
  3. Sedapnyer....tak pernah berani nak cuba buat sendiri :-p

    ReplyDelete
  4. adusss puding caramel kesukaan saya.. nak resepi:)hehhe

    ReplyDelete
  5. disebabkan entry lepas psl puding gula hangus, ari ni aku berjaya buat jg....ahahaha...

    ReplyDelete
  6. aiyooo...nape tak bwk td?
    suke sgt itu makanan....
    balik nnt nak buat lah...

    ummm...tapi xtau ble nak balik umh
    -_-"

    ReplyDelete
  7. banyak nye dish masuk kat blog farah ni. huhuhu.. telan air liur je la tgk nye. huhu

    ReplyDelete
  8. nyum2..terliurnye..agak2 puding tuh lembut mcm teddy bear ke?haha..

    ReplyDelete
  9. luz: try lah..senang jer buat kalau kene cara

    eynda: try la buat kak. tapi rosak la kejap diet.hehee

    maya amir: resepi ade kat dapur farah.huhu

    as: apalaga..upload la gambar.hehehe

    long: meh la umoh i..ade lagi siket

    ira:hehe..lain kali i wak ke u..tok pon, mari la umoh i~

    alyyani: sebab suka makan kut..=p

    limauais: hahahaha..lagi lembut dr teddy bear

    ala-ala gulo ley

    ReplyDelete
  10. waaah, makin terer farah masak ya..kak ila ni jangan ke nak buat pusing gula hnagus, nak masak pon dah takde mood..heheheee

    bestnya kalau boleh dok umah ajeee

    ReplyDelete
  11. oh telan air liur. last saturday, i made 3 caramel pudding utk hse warming i. tapi sket pon xdpt rasa. hhuhuh

    ReplyDelete